La finalul articolului Confruntarea viorelelor spuneam că simt că aș face o nedreptate ca ultimul articol din această serie să se încheie într-o așa notă încărcată de ironie și răutăți. Promiteam atunci o ultimă nouă povestire mult mai veselă, colorată și parfumată. Și, chiar cred că așa este potrivit pentru că într-o oarecare măsură, toate aceste frumuseți reprezintă o altfel de moștenire și mai puțin așteptată, lăsată nouă de Caporalul Violet și frumoasa Josephine.
Ametiste, jad și diamante pentru viorele
Și, pentru că pe ChakanaVibes am tot povestit despre minunatele cristale naturale și v-am tot prezentat galerii de poze cu unele dintre cele mai frumoase bijuterii create vreodată de artizanii tuturor timpurilor, mi-am spus că acest articol trebuie să se deschidă cu frumuseți adorate de orice femeie.
Așadar, vă invit să bucurați privirile cu câteva dintre cele mai frumoase obiecte de preț și bijuterii cu violete din pietre de ametist însoțite de perle, jad, jadait, nefrit (jad canadian) și diamante, pe care le-am putut găsi în diverse colecții.
Așa cum am mai spus, florile de viorele sau violete, cum mai sunt ele numite, simbolizează dragostea veșnică, modestia, amintirea, iubirea și speranța.
În limbajul victorian al florilor, combinația dintre forma de semilună cu o floare era sugestivă pentru cuvântul „lună de miere”. Broșele mici cu viorele și ametiste, sau alte flori, erau cadouri populare pentru o nouă mireasă.
Parfum de violete
O viorea tăinuită lângă o piatră acoperită mușchi / pe jumătate ascunsă de ochi! / Frumoasă ca o stea, când doar una / strălucește pe cer.
William Wordsworth Tweet
După cum bine știți, uleiul esențial de viorelele era doar unul dintre ingredientele parfumerierilor francezi din acea vreme. Cu toate acestea, secolul următor, mai exact al-XIX-lea avea să aducă o renaștere spectaculoasă a acestor minunate flori prin numeroasele parfumuri și produse cosmetice cu violete.
Mijlocul sec. al-XIX-lea a fost cel care a adus diferențierea dintre parfumul pentru doamne și cel pentru bărbați. Până atunci, în Europa, femeile și bărbații aveau libertatea de a folosi orice parfum care le plăcea. La începutul secolului al XIX-lea, violeta era folosită ca bază pentru multe dintre apele de colonie purtate atât de bărbați, cât și de femei. De asemenea, lavanda și florile de portocal erau extrem de populare. Se spune că până și Caporalul Violet folosea o apă de colonie pe bază de portocale care-i era pregătită de parfumierul său parizian preferat ori de câte ori mergea la luptă. Pe de altă parte, se pare că de cele mai multe ori, prefera o apă de colonie cu bază violete, special făcută pentru el.
Așadar, nu este de mirare că violetele erau vedetele parfumurilor, săpunurilor și ale altor produse cosmetice ale începutului de secol XIX.
Maison Violet
Mai mult decât atât, merită menționat pe scurt, deși povestea este extrem de interesantă, cum s-a născut Maison Violet, una dintre cele mai cunoscute brand-uri de parfumuri franțuzești de la finalul sec. XIX-lea. Fondată în 1827 de François-Étienne Violet, Maison Violet s-a remarcat de-a lungul existenței sale prin produse cosmetice inovative și numeroase patente. Maison Violet era furnizorul oficial al Împărătesei Eugenie, soția lui Napoleon al-III-lea, și al Reginei Isabel a II-a a Spaniei la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Odată cu achiziționarea Maison Violet în 1849 de Allard și Louis Claye, compania a trecut prin numeroase transformări. Albina, simbol milenar al renașterii și imortalității, dar și al împărătesei Eugenie (1826-1920), această fiind numită “à la Reine des Abeilles”, a devenit marca comercială a mărcii și a marcat fiecare sticlă. Maison Violet a dobândit titlul „Reginei albinelor” la sfârșitul anilor 1850, depunând o ștampilă de siguranță la Camera de Comerț din Paris (1858). Era o încercare a casei de parfumuri care să combată imitațiile și falsurile, deja numeroase la acea vreme. Astfel, casa a aplicat albina ca element vizual pe fiecare produs dezvoltat în această perioadă, iar denumirea oficială a fost schimbată cu „Violet, à la Reine des Abeilles” („Violet, reginei albinelor”).
Viziunea îndrăzneață a lui Claye, continuată apoi începând cu anul 1885 de Aaron-Marc Rehns a făcut ca în următoarele decade compania să se dezvolte extrem de bine, ajungând să listeze la bursa din Paris și apoi să exporte produsele sale cosmetice în America. În plus, s-a remarcat și prin numeroase premii obținute la expozițiile internaționale.
Maison Violet și-a încetat activitatea în 1955. Așa cum se întâmplă de multe ori atunci când te aștepți mai puțin, mai exact în 2017, brandul a renăscut din propria-i cenușa. Artizanii acestei relansării au fost trei prieteni francezi —Victorien, Paul și Anthony, animați de aceeași pasiune pentru parfumuri și istorie. Onorând tradiția moștenită, ei și-au propus să cultive excelența parfumeriei franceze. Pentru ei, fiecare parfum Maison Violet trebuie să spună o poveste pe cât de captivantă, pe atât de unică, iar scopul suprem pe care-l urmăresc este de a oferi cele mai memorabile impresii olfactive.
Am să închei această relatare cu povestea parfumului Sketch pentru că este exemplară pentru modul în care acești tineri știu să onoreze tradiția pe care au moștenit-o. Ambre Royal a fost numele cu care l-a începutul sec. al XIX-lea a fost lansat acest parfum devenit emblematic pentru Maison Violet. Ulterior, pentru a putea fi exportat pe piața americană, a fost rebotezat Sketch. Plecând de la vechiul parfum descoperit într-o sticlă veche de Ambre Royal descoperită după îndelungi căutări, o analiză atentă a compoziției și 79 de încercări de a-l reproduce, în 2019 parfumul Sketch a fost relansat în formula sa originală. Astfel aromele esențiale de trandafir și tuberoză sunt susținute de notele principale de bergamotă, nucșoară și piper roz, dar și de notele de bază de patchouli, vanilie de Madagascar și boabele de tonka.
Și, o precizare necesară pentru a încheia această scurtă poveste în poveste. Primul articol al acestei serii de cinci, Puterea vindecătoare a viorelelor, trece în revistă modul în care uleiul acestora era folosit în vindecare și gastronomie.
Viorele pentru toți
Fascinația pentru violete s-a manifestat dincolo de parfumul lor delicat sau mesajele bonapartiste ascunse în gravuri. Deseori erau brodate cu minuțiozitate pe rochii fine purtate de doamnele elegante, desenate pe porțelanuri, reproduse în picturi și chiar reproduse pe cărți poștale și felicitări, așa cum puteți vedea mai în această nouă galerie de poze. Aceste cartoline franțuzești sunt datate ca aparținând perioadei 1900-1910.
La final, aș vrea să vă reamintesc că florile de viorele sau violete, cum mai sunt ele numite, simbolizează dragostea veșnică, modestia și amintirea. Sper, că întreaga suită de articole v-a dat răspunsul de ce o așa reputație și simbolistică.
Cumva acest articol s-a modelat pe parcurs și nu mă mai surprinde că exact atunci când îl credeam finalizat a mai răsărit o idee și sper să vă placă. E mai degrabă un îndemn care știu că, cel puțin în cazul meu, a funcționat extraordinar. L-am primit acum câțiva ani, am văzut și simțit efectul, iar azi îl dau mai departe în Sfânta Duminică de Florii. Nu e nevoie de ametiste pentru viorele, nici diamante, parfumuri sau uleiuri esențiale!
Decât un mesaj cifrat de semne, prescurtări și fețe simbolice sau minimizat într-o poză luată de pe net și un mesaj sec copy-paste, ce ar fi să trimiteți celor dragi o vedere sau o felicitare pe care să așterneți câteva gânduri frumoase? Lipiți timbrul, o trimiteți și așteptați să vedeți efectele! O să merite!
Fotografii:
Aceste minunate fotografii cu bijuterii au fost selecționate și prelucrate din următoarele resurse online:
- rubylane.com
- langantiques.com
- thomas-glover.com
- aubijou.boutique.com
- areiasjewelers.com
- antiquejewels.co.nz
- 1stdibs.com
Discussion about this post